Za. 25-02-17: James Oesi & friends

Van oudsher wordt de contrabas niet altijd gezien als volwaardig solo instrument, maar James Oesi brengt daar graag verandering in. Deze talentvolle, veelzijdige bassist gaat net zo grenzeloos met zijn instrument om als dat zijn achtergrond is: geboren in Engeland, opgegroeid in Zuid-Afrika, gestudeerd in Rusland en woonachtig in Nederland speelt hij niet alleen klassieke muziek, maar ook veel folk, hedendaagse muziek en jazz.

P2250674

P2250685

20170225203018 JVD DSC 9010

James Oesi brengt met zijn vaste (duo-)partner Andrea Vasi op piano een middagrecital, die onder meer gewijd is aan twee grootse sonates, die oorspronkelijk voor arpeggione en viool zijn geschreven. In de avond voegt sopraan Ellen Valkenburg zich bij dit illustere duo en bundelen zij hun krachten. De invloed van de menselijke stem op de eeuwenoude muzikale traditie komt tijdens dit concert in al zijn facetten tot uiting.

20170225202632 JVD DSC 9007

James Oesi
De jonge Zuid-Afrikaanse contrabassist begon zijn studie in Johannesburg maar wist al snel door vele prijzen en beurzen de hele wereld te bereizen. Sinds zijn komst naar Nederland in 2009 is hij een bekend gezicht in de klassieke en moderne muziekwereld. Als één van de weinigen richt hij zich op de bas als solo-instrument. Hij speelt zijn soloprogramma’s, bestaande uit werken van onder andere Bach, Rachmaninoff, Berio en Beethoven in diverse zalen en op grote festivals. Oesi speelde meerdere keren op NPO Radio 4 en was als solist te gast bij Podium Witteman. Ook is hij veelgevraagd als moderne muziek ensemblespeler. Hij treedt op met Asko|Schönberg, Insomnio, Oerknal en Ives Ensemble.

20170225203732 JVD DSC 9014

20170225203802 JVD DSC 9015

20170225204258 JVD DSC 9017